PS Consultancy

Studiekeuze- en Loopbaan Begeleiding

Samenwerken met scholen op de Nederlands - Caribische eilanden

Even kort over mij
In de provincie Limburg heb ik voor voor praktisch elke VO school gewerkt. En ik heb ook veel gedaan in de samenwerking met de ROC's, de hogescholen en de universiteiten ook in België en Duitsland (Aken). Later ben ik dit gaan combineren met mijn werkzaamheden als decaan voor een grote HAVO - VWO school, tevens topsporttalent school (LOOT). Ik ben verantwoordelijk voor coördinatie en uitvoering van LOB programma's in ongeveer 70 klassen op drie verschillende schoolniveaus. We hebben momenteel 2650 scholieren HAVO-VWO in onze school.


Vanuit het midden van de Nederlandse provincie Limburg is het twee uren reizen met de auto of de trein naar Rotterdam en Amsterdam. 

Tenslotte heb ik als studiekeuze - en loopbaanadviseur  / schooldecaan contact met aansluitnetwerken, talentnetwerken, beroepsverenigingen en elke universiteit, Hogeschool en ROC in Nederland. 

Over Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding

Op een methodische en gefaseerde manier werken in de Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding (LOB).  Dat zal niet anders zijn dan wij in Nederland ook doen. Zowel in de voorexamenjaren als in het examenjaar als bij aanvang van de nieuwe studie. In feite starten we in jaar 2 VMBO en in 3 HAVO/VWO en het programma eindigt idealiter na 100 dagen in de vervolgstudie. De LOB portfolio's zijn startpunt voor intakes en zogenaamde Studiekeuze Checks in de aansluiting met het vervolgonderwijs. 

 

Over competentie- en gedragsontwikkeling

Dit is net zo belangrijk als de externe wereld leren kennen. Alleen krijgt de externe wereld meer aandacht dan de interne wereld. Een LOB programma inrichten moet dus minstens zoveel aandacht geven aan competentie en gedragsontwikkeling als aan de kennismaking met het aanbod studies wereldwijd en de mogelijkheden op de arbeidsmarkt. Hoe dat programma ingericht zou kunnen worden is mijn expertise. 


Over de belangrijkste partijen rondom de aanstaande student

Bij het LOB proces moet je als school nagenoeg alle partijen betrekken: de ouders/verzorgers, de mentor, de schooldecaan en zelfs het management.

 

Ouders moeten opgeleid worden in hoe ze met hun kind(eren) kunnen samenwerken aan keuzeonderbouwing. Hoe krijg je dat voor elkaar? Als het lukt is succes garantie groter. Bij mij op school werken de ouders samen met hun zoon of dochter aan opdrachten onder onze supervisie. Kan dat ook bij jullie opgezet worden?
 

Mentoren vormen het eerste vangnet en houden 'de vinger aan de pols'. De schooldecaan bewaakt het proces en vangt de moeilijke vragen op. Management krijgt data vanuit loopbaanbegeleiding en bepaalt mede daardoor gericht en succesvol beleid en faciliteert. 

Samen de schouders eronder
Alle partijen zetten de scholier centraal. Theoretisch makkelijk te visualiseren. In de praktijk is het een grote uitdaging. Die uitdaging, de aansluiting VO-vervolgonderwijs op alle punten verbeteren zowel bij jullie op school als hier in Nederland wil ik graag met jullie samen aan gaan. 


Studeren in Nederland
loopbaan Oriëntatie en Begeleiding & studie(keuze)begeleiding


Investeringskosten worden bepaald door maatwerkafspraken - projectafspraken

Contacten met provincie, talentnetwerken, expertisepuntlob en ministeries
Subsidies - Beurzen - Pilotgelden - Projectgelden - Sponsors

Samenwerken zowel op de Caribische eilanden als in Nederland aan de loopbaanopbouw van jongeren

-van droom naar realiteit- 

Mijn rol
Ik help jongeren met inzicht geven in hun competentie- en talentprofielen. Ik train en coach ze op basis van hun persoonsprofielen en zorg ervoor dat ze inzicht krijgen HOE ze moeten denken  als ze het Nederlandse studie aanbod gaan verkennen. Ik breng mijn kennis over het Nederlandse studie aanbod in en zorg ervoor dat het proces van zelfkennis naar zelfregulatie krachtige inhoud krijgt.

Ik werk samen met jullie professionals en deel de expertise. Met name in het begeleiden van hoogbegaafden, getalenteerde jongeren zoals in de topsport of de kunsten werk ik met een Zwitsers-Franse methode die uitgaat van iemands motoriek kenmerken. Een zeer krachtige en zeer persoonlijke benadering. 

En tenslotte deel ik voorbeelden uit mijn bijna 30- jarige loopbaanadvies praktijk.

Jullie scholieren

  • Elke scholier werkt gestructureerd en systematisch aan zijn of haar loopbaanopbouw
  • Krachtige en toch vriendelijke reflectie- en zelfinzichtopdrachten.
  • Persoonlijke zelfkennis inventarisaties en anderzijds je goed laten informeren
  • Confronterende, uitdagende en ervaringsgerichte  spiegels 
  • Vragenlijsten, testen, solo en groepsopdrachten EN .... motoriek analyses: Wie ben je werkelijk? Je typologie! Je persoonsbeeld.
  • Herken je persoonlijke waarde cognitief, in vaardigheden, eigenschappen, leerstrategie en gedrag.

  • Je loopbaanplan. Je realistisch strategie. Je realistische doelen.
  • je 'marketingpitch'.  Hoe presenteer je jezelf? 
  • En wie kan je daarbij helpen? Wat heb je nodig?

  • Workshops, gesprekken, training, coaching, advisering   .....   loopbaanbegeleiding geven
  • Van zelfkennis naar zelfsturing

  • Directe link met alle studies in Nederland maar ook in de USA, Canada, Zuid Amerika en meer landen

Wat kan ik voor jullie doen?

  • Korte communicatielijn opzetten i.z. LOB
  • Methodische aanpak LOB vanuit 2e en 3e lijns begeleiding opzetten en inrichten
  • Jullie scholieren in Nederland opvangen in LOB programma's
  • Scholing en training geven bij jullie op locatie
  • LOB lessen geven samen met de mentor
  • interactieve oudervoorlichting
  • Trainingen en workshops voor scholieren verzorgen
  • Duale loopbaanbegeleiding aan student - atleten ( topsporters ) geven
  • Afstandsbegeleiding mogelijk
  • Privacy afspraken bespreken


Wat levert het jullie als school op?

  • Inmiddels is in Nederland de OR3 indicator ingevoerd. Dit is in het inspectiekader de 'vervolgsucces indicator'. Dat betekent dat een studiestaker in het Hoger Onderwijs meehelpt aan een negatief imago van de aanleverende school. Ik daarom programma's ontwikkeld die ervoor moeten zorgen dat scholieren met voldoende kritische inzichten en kennisopbouw de studiekeuze kunnen onderbouwen. Het streven is dat ALLE scholieren op deze manier de school gaan verlaten en daar is nog een wedstrijd te winnen. Daarvoor moeten ouders, mentoren, decanen en ontvangend onderwijs dezelfde LOB taal spreken. Als dat lukt zal het imago van de school 

Op de startpagina kunnen jullie vrijblijvend contact met mij zoeken.
Een partnership aan gaan is bespreekbaar.