PS Consultancy
Studiekeuze- en Loopbaan Begeleiding
'YOU MOVE THEREFORE YOU LEARN'
'From Motricity to Mentality'
Research Professor,
Department of Neuroscience and Physiology ;
Professor Emeritus of Neuroscience and Physiology, Department of Neuroscience and Physiology ; University Professor,
Department of Neuroscience and Physiology ;
Active movement-what Llinas calls motricity-is the very source and main stem of mental life. "That which we call thinking is the evolutionary internalization of movement." Only organisms that move have brains, Llinas points out. A tree has no need of a central nervous system because it's not going anywhere, but an animal on the prowl needs to see where it's headed and needs therefore a brain.
I of the Vortex: From Neurons to Self. (book)
https://med.nyu.edu/faculty/rodolfo-llinas
Klik op de foto om een interview te zien met Rodolfo Llinás.
'We have a brain for one reason and one reason only -- that’s to produce adaptable and complex movements. Movement is the only way we have affecting the world around us… I believe that to understand movement is to understand the whole brain. And therefore it’s important to remember when you are studying memory, cognition, sensory processing, they’re there for a reason, and that reason is action.'
https://www.neuroscience.cam.ac.uk/directory/profile.php?wolpert https://wolpertlab.neuroscience.columbia.edu/
Klik op de foto om zijn TedTalk te zien.
Opbouw van een begeleidingstraject in 4 stappen
1.
Start: je vragen leren formuleren
Wat is de vraag precies? Waar is behoefte aan? Wat wil je leren?
2.
Onderzoek: je zelf leren kennen
Aan de slag met motor testen, zelfkennis opdrachten, vragenlijsten kortom studiekeuze - en/of loopbaanonderzoek. Dan volgen de gesprekken, de training, de coaching en de advisering.
Vervolgens ga je aan het werk met de resultaten, infoboekjes en rapportages, gespreksverslagen, kennis van studies en/ of arbeidsmarkt en allerlei praktische voorbeelden uit jouw loopbaan en leven.
3.
De markt: je opties leren verkennen
Je bent nu mentaal en fysiek getraind als cursist in je eigen (studiekeuze) loopbaanonderzoek.
Nu ga je de praktijk van morgen en daarna verkennen.
Je kijkt nu optimistisch en met meer zelfvertrouwen naar je volgende stap in je loopbaan.
4.
Toekomst: je loopbaanplan leren opstellen en je 'zelf neerzetten'
Je hebt veel waarde en die zie je nu zelf ook. Je praat er ook met anderen over.
Met zelfvertrouwen en een degelijk onderbouwd plan treed je de toekomst tegemoet.
Toepassen wat je geleerd hebt en vooral jezelf blijven.
En iedereen mag het weten.
Hoe verloopt een begeleidingstraject?
Je bent nieuwsgierig geworden
Allereerst heb je deze website gevonden en wellicht heb je gericht gezocht. Je hebt dus vragen. Je leeftijd speelt hier in principe geen rol, de vragen die over jou en je loopbaan gaan wel. Het kunnen ook vragen zijn die over de loopbaan van je medewerkers of je collega's gesteld worden door jou als onderdeel van P&O of het HR management in jullie organisatie. En tenslotte kunnen loopbaanvragen gesteld worden door beroepsatleten, trainers, coaches, scouts, sporttalenten of sportmanagers in clubs, talentencentra of sportbonden. Met al die vragen die over loopbaanopbouw, loopbaanrichting, loopbaanverandering of (duale) loopbaanplanning gaan kan ik je helpen.
Totaalpakket of samengesteld pakket
Ik bied 'short track' begeleiding aan. Intensieve loopbaanbegeleiding waarin je vooral leert en die volledig aan je directe vragen en behoeften voldoet EN tegen een voordelig tarief. Soms is het een totaalpakket en anders is het, afhankelijk van je budget, een samengesteld pakket.
In deze loopbaanbegeleiding, die cursorisch van opzet is, kun je volledig zelfstandig werken maar ook onder begeleiding van mij. De actiefste rol heb jij dus. Het zijn uitdagende trajecten, enerzijds confronterend, anderzijds bevestigend maar altijd leerzaam. Leren hoe jij jezelf krachtiger, sterker, succesvoller en zelfverzekerder kunt profileren in je rol als werknemer, student, topatleet, werkgever of scholier. Het doel is controle te krijgen over je eigen loopbaanplanning door te leren hoe je de juiste keuzes maakt EN hoe je gemotiveerd blijft. In een begeleidingstraject krijg je zowel mentale als fysieke training en informatie en adviezen over studies en arbeidsmogelijkheden.
Body-Brain-Behaviour
Centraal in de begeleiding staat namelijk een zeer bijzondere begeleidingsmethode. Een methode die start met onderzoeken van typische biomechanische kenmerken van je: je motoriekprofiel. Dat is veel dichter bij wie je werkelijk bent, wat jou werkelijk motiveert en hoe je als persoon, jong of volwassen, op je best bent. Op dit moment kunnen we met deze benadering 192 verschillende unieke menstypes onderzoeken, beschrijven, trainen en coachen. Ik noem de methode de Body-Brain-Behaviour methode. Hier beneden lees je er meer over.